FANDOM

Przykładowe typy występujące w wielu językach programowania:Edytuj

  • typ całkowity (w C, C++, Javie np. int, w Pascalu np. integer) – typ reprezentujący liczbę całkowitą z jakiegoś zakresu zależnego od języka a nawet konkretnej implementacji.
  • typ zmiennoprzecinkowy (w C, C++, Javie np. double, w Pascalu np. real) – typ reprezentujący przybliżoną wartość liczby rzeczywistej.
  • typ stałopozycyjny (w PL/1, Cobol – typ reprezentujący liczbę wymierną o stałym mianowniku.
    * typ znakowy (w C, C++, Javie, Pascalu np. char) – typ reprezentujący pojedynczy znak (ASCII lub w nowszych implementacjach Unicode)
  • typ tekstowy (w Javie string, w C++, Pascalu np. string) – typ reprezentujący cały tekst. W C jego rolę pełni wskaźnik do literału znakowego – const char*
  • typ wskaźnikowy – oznacza wskaźnik na zmienną zadanego typu.
  • typ referencyjny – odmiana wskaźnika, referencja jest różnie pojmowana w poszczególnych językach.
  • typ wyliczeniowy – typ mogący przyjmować jedną z zadanych symbolicznych wartości, np. (czerwony, zielony, niebieski)
  • typ tablicowy – ciąg zmiennych zadanego typu indeksowanych liczbą naturalną z pewnego przedziału (w większości języków programowania) lub dowolnym unikalnym kluczem który może być zarówno liczbą jak i ciągiem znaków (w PHP)
  • typ strukturalny – zespół połączonych w jedną całość zmiennych zwanych polami struktury. Do każdego pola można się odwoływać oddzielnie.
  • klasa (typ obiektowy) – odmiana struktury, w której oprócz zespołu danych dodane są także procedury działających na tych danych. Zmienna typu klasy nazywa się obiektem. Pojęcie klasy spowodowało powstanie nowego paradygmatu programowania, zwanego programowaniem obiektowym i zrewolucjonizowało sposób myślenia programisty, który od tej pory patrzy na program jako na zbiór autonomicznych obiektów.
  • typ pusty (np. void w C i C++) – występuje np. w oznaczaniu funkcji nie zwracających żadnych wartości.
  • typ logiczny (np. bool w C++) – może przyjmować wartości logiczne 1 (true, t) lub 0 (false, nil).
  • typ bitowy reprezentujący ciąg bitów, (np. '01101'B – PL/I).
  • typ zbiorowy reprezentujący zbiory elementów (np. [pon, wt, sr, czw, pt] – Pascal).
  • typ zespolony reprezentujący liczby zespolone.
  • typ etykietowy reprezentujący wartości będące etykietami instrukcji, wskazaniami instrukcji.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki